منصور بهره‌بر (نقاش معاصر)


منصور بهره بر در سال ۱۳۴۶ در ایل باصری از عشایر فارس چشم به جهان گشود. زندگی ایلی و قد کشیدن او در میان فرم‌ها و رنگ‌های دستبافته‌های ایلی با آن تنالیته‌های اعجاب‌انگیز و رؤیاهای شبانه با موسیقی، آواز و لالایی‌های مادران ایل، از همان کودکی عشق به هنر و به ویژه نقاشی را در درون او نهادینه کرد. منصوربهره‌بر در مدارس عشایری که ابداع اندیشمند بزرگ زنده‌یاد محمد بهمن‌بیگی بود درس خواند و بیشترین تأثیر را از معلمان عشایری پذیرفت که تلاش و تأکید آنها بر سوادآموزی مبتنی بر هنر و ادبیات و هنرهای تجسمی و نمایشی بود. مجموعه‌ای از عوامل دست به دست هم داد که منصور به سمت هنر و خصوصاً نقاشی گرایش پیدا کند. او پس از دوران دبیرستان در سال ۱۳۶۷در دانشگاه هنر تهران پذیرفته شد و در آنجا به طور آکادمیک در رشته نقاشی تحصیل کرد. فراگیری هنر نقاشی در دانشگاه هنر تهران، ارتباط با اساتید بنام و نقاشان معاصر و پیشینه ذاتی و پشتوانه غنی ذهنی از رنگ و فرم‌های ایلیاتی، از او نقاشی حساس، متعهد و نوگرا ساخت که توانست در نقاشی‌هایش پیوندی عمیق میان نقش‌ها و نگاره‌های کهن به جای مانده از نسل‌های پیشین تمدن ایران‌زمین و هنر نوین و نوگرا ایجاد کند.

او حاصل دانش و تجربه‌اش را در قالب دو تابلو به پنجمین دوسالانه نقاشی ایران ارائه کرد که هر دو تابلو او برگزیده و در نمایشگاه موزه هنرهای معاصر در تهران به نمایش درآمدند و تابلو «سرزمین من» او در کتاب دوسالانه به چاپ رسید. آثار منصور در نمایشگاه‌های فردی و گروهی در تهران، شیراز و مرودشت در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفت.

او در سال‌های بعد به مجسمه‌سازی روی آورد و به ایجاد نقش‌برجسته‌های باشکوهی در ساختمان‌ها و بناهای بزرگ پرداخت. هم اکنون آثار ارزشمندی بر دیوارهای بناهایی در شیراز و مرودشت از او به یادگار مانده‌است. نوشته‌ها و آثار او در کتابی با عنوان: “رد پای شیرین: نقاشی‌ها، نوشته‌ها و آثار منصور بهره بر” به چاپ رسید و در دو برنامه بزرگداشت او در شیراز و مرودشت رونمایی گردید.

منصور در اسفند سال ۱۳۹۲ در حالی که مشغول نقاشی دیواری در یک ساختمان بود از بلندی سقوط کرد و از ناحیه دست راست و هر دو پا دچار شکستگی و جراحات شدید شد و چهار ماه بعد در سحرگاه ۳۰ تیر ۱۳۹۳ بر اثر ایست قلبی دار فانی را وداع گفت.

یادش گرامی باد.

 

نام و مشخصات تابلوها:

نام: سرزمین من

اندازه: ۷۰ * ۱۰۰

تکنیک: گواش و مرکب

تاریخ: ۱۳۷۹

 

 

نام: درخت مقدس

اندازه: ۶۰ * ۹۰

تکنیک: قیر و مرکب

تاریخ: ۱۳۷۹

 

 

نام: برف زودرس در دهکده خیال

اندازه: ۸۰ * ۸۰

تکنیک: گواش روی بوم

تاریخ: ۱۳۸۲

 

 

نام: رنگ زندگی

اندازه: ۶۵ * ۸۵

تکنیک: رنگ و روغن

تاریخ: ۱۳۹۲

هنرمندان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *